შესვლა
რეგისტრაცია
რეკლამა

ქცევის კულტურა


13-06-2015, 13:30
ავტორი Annee
ნანახია 3 017

ალბათ ბევრ თქვენგანს გაუაჩნდება კითხვა რატომ შევეჭიდე ამ თემას. სიმართლე გითხრათ მე თვითონაც არ ვიცი, მაგრამ პასუხი უფრო ისაა, რომ ჩემზე ცუდად მოქმედებს ყოველივე ის რაც ჩვენს გარშემო ხდება. ქცევის კულტურა, აღზრდა, თავაზიანობა, ზრდილობა, პატივისცემა - აი რას ეხება ჩემი ჩანახატი. ესენი ის ადამიანური ღირსებებია, რომელიც ყველას უნდა გააჩნდეს. დღეს კი ეს ყველაფერი გვაკლია. არ ვიცი მარტო მე ვხედავ ამას თუ სხვებიც იზიარებენ ჩემს შეხედულებებს, თუმცა ის უმარტივესი ქცევის წესები დაგვავიწყდა, რაც ძალიან მნიშვნელოვანია. თვალში საცემია ჯიბეებში ხელებჩაწყობილი ადამიანები საუბრისას; რიგის დარღვევა; სტუმრა ყოფნისას, მაგიდასთან, ქუჩაში, კინოში მოქცევის წესების დარღვევა; ბილწსიტყვაობაზე ლაპარაკიც აღარ მაქვს! ყოველი მეორე, სადაც არ უნდა გაიხედო კითხულობს როგორც თავისას, ისე უცხოების დედებს.
განა შესაძლებელია ამ ყველაფრის აღმოფხვრა? უნდა გავბანალურდე და ვთქვა რომ ,,შეუძლებელი არაფერია.“
ნიშნები რომ იწერებოდეს, უთუოდ უმაღლეს შეფასებას მივიღებდით სხვის გაკრიტიკებაში და რჩევის მიცემაში. უმაღლეს ქულაზე ვიცით როგორ უნდა მივუთითოთ სხვას რაიმე ნაკლი მათ საქციელში, მაგრამ საკითხავი ისაა ჩვენ თვითონ როგორ ვიქცევით.
ჩვენ შეგვიძლია გაუთავებლად ვიყბედოთ სხვაზე და წამოვაძახოთ, თუნდაც პატარა ბავშვს, რომ იგი გაუზრდელია და არ იცის ქცევის კულტურა. ჩემზე მტკივნეულად მოქმედებს ის ხედვა, თუ როგორ არ იცავენ ეთიკისა და ქცევის ნორმების ელემენტარულ წესებს ის ადამიანები, რომლებიც სხვას მოუწოდებენ მათი დაცვის შესახებ. მეც ხანდახან მიკვირს, რატომ უნდა მივიღოთ შენიშვნა ქცევის კულტურაზე იმ ადამიანისგან, რომელიც საერთოდ არ იცავს თავაზიანობის ანბანს. რა თქმა უნდა შენიშვნა როცა სამართლიანია, უნდა მიიღო კიდეც, მაგრამ მე უბრალოდ ვბრაზდები იმ ადამიანებზე, რომლებიც მოუწოდებენ სხვას და თვითონ უარესს სჩადიან. მოზარდები, ჩემს მსგავსად, სწორედ ამიტომ უგულებელყოფენ მათ რჩევა-დარიგებებს. ნებისმიერისთვის მთავარი სიტყვა კი არა, საქმეა. ჩვენ, ადამიანებს ის უფრო გვჯერა რასაც ვხედავთ და თუ თქვენ ჩვენი შეცვლა გინდათ მოგვეცით მაგალითი და დაგვანახეთ რაში მდგომარეობს ჭეშმარიტება! ამით ენერგიასაც დაზოგავთ და აღარ მოგიწევთ უაზრო ყბედობა და ლექციების ჩატარება.
აღზრდა-ეს ყველაფერიაო, უთქვამს მარკ ტვენს. აღზრდა მართლაც რომ წინაპირობაა ქცევის კულტურის ჩამოყალიბებისა.
უფროსების უმეტესობას გონია რომ ბავშვის აღზრდა სკოლის და სკოლამდელ პერიოდში მიმდინარეობს, მაგრამ უმეტესობამ არ იცის რომ ადამიანის ფორმირება არც იწყება და არც თავდება სკოლაში. აღზრდა არის ხანგრძლივი და რთული პროცესი, რომელსაც ადამიანი თავისი სიცოცხლის ნახევარს უთმობს.
აღზრდაც გარკვეულწილად დიდ როლს თამაშობს ადამიანის ჩამოყალიბებაში. მშობლების მოვალეობაა რომ მათი შვილი ღირსეულად გაიზარდოს, თუმცა ეს საქმე ადვილი როდია. არც წკეპლა და როზგი არ უნდა დაუშინო, როგორც საქონელს, და არც ხატად და კერპად აქციო. თუმცა სიმკაცრე, ჩემი აზრით, მაინც საჭიროა. დასჯა ადვილია, მაგრამ აღზრდა ძნელი. რა დასამალია და ერთხელ მეც მომივიდა კამათი ამ თემაზე, ჩემმა მოწინააღმდეგემ კი შემდეგი ანდაზა მოიყვანა მაგალითად - შვილი მტრად გაზარდე, -მოყვრად გამოგადგებაო. - შვილის მტრად გაზრდაში ცემა-ტყეპა არ იგულისხმება და სწორედ ეს ვერ შევასმინე. ბოლოს როცა ვერაფერს გავხდი თავი დავანებე, შენ როგორც გინდა ისე ჭრი და კერავ-მეთქი.
ცემითა და ძალმომრეობით მთლიანად ინგრევა ადამიანის ფსიქიკა.
კიდევ ერთი ფაქტორი რაც გამიგონია მშობლებისგან ისაა, რომ სკოლაში მასწავლებელი უნდა ასწავლიდეს ყოველივე ამას. ბებიაჩემს როცა გავაბრაზებ წამომაძახებს ხოლმე - „ამას გასწავლიან სკოლაში მასწავლებლები?“ - მაშინ მშობლის მოვალეობა რაღაა? ფულის შემოტანა ოჯახში? რა თქმა უნდა მასწავლებლებსაც დიდი როლი აკისრიათ ადამიანის პიროვნებად ჩამოყალიბებაში, მაგრამ მე ვთვლი რომ ოჯახზე და იმ გარემოზეა ყველაფერი დამოკიდებული სადაც ბავშვი იზრდება.
ქცევის კულტურას ეხებოდა ჩემი ჩანახატი და აღზრდაზე უკვე რამდენი ვილაპარაკე, თუმცა ფაქტია ამ თემას ვერ ავცდებოდი, ისევე როგორც თავაზიანობასა და ზრდილობას.
ამჯერად სერვანტესის ციტატას მოვიყვან მაგალითად: ,,არაფერი არ გვიჯდება ჩვენ ისე იაფად და არ ფასდება ისე ძვირად, როგორც თავაზიანობაა.“
განა რთულია თავაზიანობის გამოჩენა ნებისმიერ ადგილას. გინდ საზოგადოებრივი თავშეყრის ადგილი იყოს და გინდ არა. თავაზიანობა ტანსაცმელი არაა, რომელსაც რაღაც დროის მანძილზე ჩაიცმევ და მერე კარადაში შეინახავ. დაფიქრდით, რამდენი ადამიანის გაბედნიერება და გახარება შეგვიძლია ჩვენი ქმედებით. პატივისცემასა და უანგარობას ადამიანების მიმართ გასცემ და უკანვე გიბრუნდება.
ელემენტარული პატივისცემა და თავაზიანობაა ის, რომ სატრანსპორტო საშუალებებში შენზე უფროსს, ორსულს ან ბავშვიანს ადგილი დაუთმო; დახმარების ხელი გამოუწოდო მას, ვისაც შენი შველა იმ მომენტში ძალიან სჭირდება.
კიდევ ერთი საკითხია როცა უზრდელობასა და გაუნათლებლობას ერთმანეთთან აიგივებენ. კულტურული ადამიანს შეიძლება არ ეწყოს სახლში დიპლომები და ყურებიდან ტვინი არ გადმოსდიოდეს. ან პირიქით, უმაღლესი განათლების მქონე ადამიანი შეიძლება ყეყეჩი და ამპარტავანიც იყოს, რომელსაც გონია რომ სხვაზე უფრო მაღლა დგას. ჩემი დაწყებითი კლასის მასწავლებელი სულ იმას გვეუბნებოდა - ჯერ თქვენი ზრდილობა მინდა და მერე სწავლაო. სრულიად ვეთანხმები.
ყველა, მათ შორის მეც, არ ვიცავთ ქცევის კულტურასა თუ ზრდილობას და ხანდახან, ნებით თუ უნებლიეთ, ვარღვევთ. მთავარია ვცადოთ და იმედი ვიქონიოთ რომ გამოგვივა!
გირჩევთ ყველას რომ იმოქმედოთ არა მარტო სიტყვით, არამედ საქმითაც. ჭკუის დარიგებას მაშინ მოაქვს შედეგი, როდესაც შენ თვითონ არ აკეთებ იმას, რასაც გმობ. პატივი ეცით ერთმანეთს და ამით თქვენც მოიპოვებთ სხვისგან პატივისცემას. მომავალი ჩვენ ხელშია და ვეცადოთ რომ იგი უკეთესობისკენ შევცვალოთ!


და საბოლოოდ გთხოვთ რომ გაიღიმოთ. ღიმილი არაფერი ღირს, მაგრამ ბევრს იძლევა!

&&&&&&&&&
სიმართლე გითხრათ, სულ არ ვაპირებდი კონსკურსში მონაწილეობის მიღებას, მაგრამ ეს ჩანახატი თავისით ,,დამეწერა." ჩემმა დაქალმა კი მირჩია ამეტვირთა. მართლა არ ვიცი როგორი გამოვიდა. ყოველ შემთხვევაში მე ვეცადე. არ მაქვს გამარჯვების პრეტენზია. გამიხარდება თუ თქვენს აზრს დააფიქსირებთ კომენტარის სახით. როგორც თემაზე, ასევე ჩემს ნაწერზე. წინასწარ უუუდიდეს მადლობას გიხდით დრო რომ დამითმეთ და წაიკითხეთ. ეს ჩემი პირველი ჩანახატია ამ გვერდზე და მე მგონი არ იქნება უკანასკნელი. ცოტა რთული კი იყო ამ თემასთან შეჭიდება. ვცდილობდი მკვეთრად დამეფიქსირებინა ჩემი აზრი, მაგრამ იმედია ზედმეტად არ მოგახვიეთ თავს. მინდოდა რასაც ვფიქრობდი ყველაფერი დამეწერა, მაგრამ სალაპარაკო იმდენია რომ ფაქტობრივად ვერ შევძლებდი, ამიტომ წინა პლანზე წამოვწიე რამდენიმე თემა და ის განვიხილე.
მადლობა, მადლობა და კიდევ ერთხელ მადლობაა!!!



№1  offline წევრი marisa

ამას წინებზე გვქონდა საუბარი აღზრდის წესებზე :) ყველგან საუბრობდნენ, როგორ უნდა აღზარდოს დედამ შვილი. არავის მამა არ გახსენებია ჩემს გარდა, რაც ძალიან სამწუხაროა. აზრი ორად გაიყო, რომ ბავშვს ზოგჯერ უნდა წამოარტყა და მეორე, რომ არ უნდა წამოარტყა და ეს არც უნდა გჭირდებოდეს, ისე უნდა გაზარდო ბავშვი. მე უკანასკნელს ვიზიარებ. რა თქმა უნდა, ცემა ყველამ უარყო. მშობლის პრეროგატივაა, როგორ აზრდის შვილს. რა თქმა უნდა, ძალადობა შეიძლება სხვამ აღმოფხვრას, მაგრამ სხვა რამეს ვერ იზამ. შეიძლება მხოლოდ ალტერნატიული გარემოს შექმნა, როგორიცაა სკოლა :) რაც შეეხება ახალგაზრდა თაობას, მე ისინი მაინც მომწონან, თან ძალიან.. და კიდევ, რამის მტკიცებას არასდროს ვიწყებ ხოლმე, სხვისი აზრის მიღება შემიძლია. ასე, რომ ვინმესთვის რამეზე თავის გამოდება არამგონია კარგი იყოს :)

 


№2  offline მოდერი desktop

სისულელეა.
არაფერ შუაშია აღზრდა.
რომ ამბობენ ადამიანი აღზრდილი უნდა იყოს და არა გაზრდილიო ეგეც სისულელეა. მშობლებს ვერანაირ ბრალს ვერ დასდებ მისი შვილის ცუდ ყოფაქცევაში. კარგი ვთქვათ გაზარდე ბავშვი წესიერად 10 მაქსიმუმ 15 წლამდე მაგრამ მერე როდესაც უკვე საკუთარი აზრი და გონება ჩამოუყალიბდება იქ ყველაფერი იცვვლება. აღარ აქვს აზრი იქ არც მშობლების ჭკუა დარიგებას, არც ტრაკზე ხელის წამორტყმას და აღარაფერს.
ამას პირველ რიგში საკუთარი გამოცდილებიდან ვამბობ და ასევე ბევრიც მინახავს მსგავსი რომელთა მშობლებიც უწესიერესი ადამიანები არიან თვითონ კი, პირუტყვები.
--------------------
© umanita' mi stai sul cazzo...

 


№3  offline წევრი Annee

marisa
ამას წინებზე გვქონდა საუბარი აღზრდის წესებზე :) ყველგან საუბრობდნენ, როგორ უნდა აღზარდოს დედამ შვილი. არავის მამა არ გახსენებია ჩემს გარდა, რაც ძალიან სამწუხაროა. აზრი ორად გაიყო, რომ ბავშვს ზოგჯერ უნდა წამოარტყა და მეორე, რომ არ უნდა წამოარტყა და ეს არც უნდა გჭირდებოდეს, ისე უნდა გაზარდო ბავშვი. მე უკანასკნელს ვიზიარებ. რა თქმა უნდა, ცემა ყველამ უარყო. მშობლის პრეროგატივაა, როგორ აზრდის შვილს. რა თქმა უნდა, ძალადობა შეიძლება სხვამ აღმოფხვრას, მაგრამ სხვა რამეს ვერ იზამ. შეიძლება მხოლოდ ალტერნატიული გარემოს შექმნა, როგორიცაა სკოლა :) რაც შეეხება ახალგაზრდა თაობას, მე ისინი მაინც მომწონან, თან ძალიან.. და კიდევ, რამის მტკიცებას არასდროს ვიწყებ ხოლმე, სხვისი აზრის მიღება შემიძლია. ასე, რომ ვინმესთვის რამეზე თავის გამოდება არამგონია კარგი იყოს :)


პირველ რიგში დიდი მადლობა საკუთარი აზრის დაფიქსირებისათვის: *:*:**:*
გეთანხმები რომ ბავშვის პიროვნებად ჩამოყალიბებაში როგორც დედას, ასევე მამას დიდი როლი უკავია. ორივენი მშობლები არიან და შესაბამისად მათი მოვალეობებიც რაღაც საკითხებში იდენტურია.
რა თქმა უნდა ყველა სხვადასხვანაირად უყურებს აღზრდას. ზოგი იმ აზრს ემხრობა რომ შვილს ხანდახან წკეპლაც მოცხონ და თმაზე და ყურზე წაეპოტინონ. მაგრამ ძალადობით აღმზრდელი მხოლოდ ჩააჩუმებს ბავშვს, მაგრამ ვერ დაარწმუნებს. კიდევ ერთხელ ვიმეორებ რომ ჩვენ ხანდახან აღზრდა და დასჯა ერთმანეთში გვერევა. ბავშვი ძალიან მგრძნობიარეა და შესაბამისად მასზე ძალადობა ხანდახან გამოუსწორებელ ტრამვებად ექცევა. მართლა არ ვცდილობ რაღაცის თავგამოდებით მტკიცებას, მაგრამ არაერთი მაგალითი შემიძლია მოგიყვანოთ რამდენად მოქმედებს ბავშვის ფსიქიკაზე ძალმომრეობა. თუნდაც ყველასთვის ცნობილი აკაკი წერეთლის მაგალითი რომ ავიღოთ. ყველამ კარგად იცის როგორი ტრამვა მიაყენა მას სახაზავით ცემამ.

desktop
სისულელეა.
არაფერ შუაშია აღზრდა.
რომ ამბობენ ადამიანი აღზრდილი უნდა იყოს და არა გაზრდილიო ეგეც სისულელეა. მშობლებს ვერანაირ ბრალს ვერ დასდებ მისი შვილის ცუდ ყოფაქცევაში. კარგი ვთქვათ გაზარდე ბავშვი წესიერად 10 მაქსიმუმ 15 წლამდე მაგრამ მერე როდესაც უკვე საკუთარი აზრი და გონება ჩამოუყალიბდება იქ ყველაფერი იცვვლება. აღარ აქვს აზრი იქ არც მშობლების ჭკუა დარიგებას, არც ტრაკზე ხელის წამორტყმას და აღარაფერს.
ამას პირველ რიგში საკუთარი გამოცდილებიდან ვამბობ და ასევე ბევრიც მინახავს მსგავსი რომელთა მშობლებიც უწესიერესი ადამიანები არიან თვითონ კი, პირუტყვები.


მეც ოხრად მინახავს მსგავსი შემთხვევები. მაგრამ უდავოა ის, რომ ყურადღების შენელებამ და კონტროლის შესუსტებამ ბევრი ბუნებით კარგი ბავშვი ააცილოს სწორ გზას. მე მგონი ჩანახატშიც ვახსენე რომ აღზრდა არ მიმდინარეობს მარტო რაღაც გარკვეულ ასაკამდე. ზოგს გონია რომ გაიზარდა და აღზრდა აღარაფერში ჭირდება. არადა, აღზრდა მეტად რთულია და ხანგრძლივი. მშობლების მოვალეობა შვილის აღზრდა და ფორმირებაა. თუ ბავშვი, როგორც შენ ამბობ, ნამდვილ პირუტყვად იქცევა, ეს სამწუხარო ამბავი მთელი საზოგადოების დანაშაულიცაა.

 


№4  offline მოდერი Mary Drey

..........................

 



სახელი: *
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent